powrót

Oko Nigdy Nie Śpi 2020 / UCZTA / 09.07-12.07.2020 / GOŚCIE FESTIWALU

19 czerwiec 2020

Izabela Chudzyńska – doktor nauk humanistycznych w zakresie etnologii, adiunkt  w Katedrze Gospodarki Turystycznej w Wyższej Szkole Gospodarki w Bydgoszczy, prowadzi zajęcia m.in.  z takich przedmiotów jak: żywienie człowieka, enoturystyka, kuchnie świata, technologia gastronomiczna, antropologia kulturowa. Zainteresowania naukowe: antropologia jedzenia, turystyka kulturowa. Autorka książek zakresu turystki kulinarnej i kuchni regionalnej.
MIĘDZY KORYTEM A PORCELANĄ – wykład.


111czarnykarzel

Combi Cats – szwedzko-polski duet audiowizualny, który współtworzą Diana oraz Kordian Rönnberg. Combi Cats podąża ścieżkami symbiotycznych powiązań między tzw. sztuką wysoką i sztuką popularną. Stara się odzwierciedlić to czym na co dzień oddycha hedonistyczna wyobraźnia ‚masowego’ odbiorcy, nierzadko czerpiąc pomysły z intymnych przeżyć. Ponadto członkowie Combi Cats lubią przebierać się za pluszaki.
KONCERT / PERFORMANCE w Pałacu Nowym w Ostromecku.


111czarnykarzel

Justyna Celeda – reżyser teatralny, od lat związana z wydziałem reżyserii łódzkiej PWSFTviT, najpierw jako studentka, później jako pedagog . Ważniejsze tytuły, które zrealizowała to: „Droga węża na skale” T. Lindgrena w Teatrze Studyjnym w Łodzi, „Czarujący Korowód” W. Schwaba, „Ożenek” W. Gogola, „Seks dla opornych” M. Rilm w Teatrze Współczesnym w Szczecinie, „Next-ex” J. Machulskiego, „Dobre rzeczy” L. Lochhead w Teatrze Powszechnym w Łodzi , „Norymberga” oraz „ Życie jest snem” w Teatrze im. J. Osterwy w Gorzowie. Na stałe współpracuje jako scenarzystka z Izabelą Plucińską – reżyserem filmów animowanych, laureatką Srebrnego Niedźwiedzia na Berlinale. W Teatrze Współczesnym w Szczecinie w 2005 roku przygotowała w czasie „Inwazji Barbarzyńców”, sceniczne czytanie dramatu Przemysława Wojcieszka „Cokolwiek się zdarzy, kocham cię”. W roku 2007 roku w Teatrze Małym zrealizowała „Czarujący korowód” Wernera Schwaba, a następnie „Na Arce o ósmej” (2009). Jej ostatnie spektakle to „Zatrudnimy Starego Klauna” Mateia Visnieca (2008) i NEXT-EX Juliusza Machulskiego (2009) w Teatrze Powszechnym w Łodzi.
UCZTA I BŁYSKAWICZNE WARSZTATY ANIMOWANE w technice pikselacji i wycinanki.


111czarnykarzel

BBB Johannes Deimling – artysta i pedagog o międzynarodowej renomie. Szczególnie ważne są jego wizualne, poetyckie prace performatywne. Stworzył termin „wcielone obrazy (agierte Bilder)”, który opisuje jego podejście do sztuki performance. Performatywne kolaże, które tworzy są forum interdyscyplinarnych dyskursów, w których performance służy jako narzędzie komunikacji, a widz jest zapraszany do wzięcia w nich udziału. Interesuje się pedagogiką, dydaktyką i społecznym aspektem sztuki performance. Jego prace performatywne były prezentowane na arenie międzynarodowej m. in.: w Madrycie, Toronto, Calgary, Helsinkach, Kopenhadze, Wenecji, Oslo, Londynie, Tel Avivie. Autor wielu cyklów performatywnych: „Pewnego dnia sprawię, że cebula będzie płakać”, „Nie zawsze urośnie”, „Toczący się kamień nie zbiera mchu”. Współautor (z żoną Moniką Deimling) filmów artystycznych, m. in. „Krowa nie zjada lisów, gdy trawa jest sucha”.
PERFORMANCE w przestrzeni parkowej w Ostromecku.


111czarnykarzel

Chór Społeczny Czarnego Karła – nieformalna grupa chórzystów, głównie amatorów, związana z Czarnym Karłem założonym przez Martę Filipiak – malarkę, animatorkę i reżyserkę, zrzeszającą kilkadziesiąt osób w Polsce i za granicą, nie tylko artystów. Czarny Karzeł uczestniczy i tworzy projekty społeczne i artystyczne dające przestrzeń do rozwoju artystycznego, do spotkania, wymiany doświadczeń, budowania relacji oraz zintegrowania społeczności lokalnych i ponadlokalnych.
Kuba Elwertowski – artysta malarz, doktor sztuki w dyscyplinie sztuki plastyczne i konserwacja zabytków. Twórca grupy artystycznej „Parter02” oraz Atelier Procesów Twórczych „Apetyt”. Kurator wystaw, projektant mebli i scenografii, autor ilustracji książkowych, plakatów, logotypów i instalacji przestrzennych. Nauczyciel i wykładowca.
UCZTA– instalacja artystyczna w przestrzeni parkowej w Ostromecku.


111czarnykarzel

Elżbieta Jabłońska – absolwentka Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od 1996 pracuje w Katedrze Rysunku UMK w Toruniu, gdzie prowadzi zajęcia z rysunku intermedialnego. Brała udział w wielu wystawach zbiorowych i indywidualnych. W jej dorobku znajdują się działania długofalowe oparte na współpracy z instytucjami kultury i publicznością, projekty aktywizujące różne środowiska oraz realizacje kuratorskie.
Badając współczesne schematy zachowań, artystka podejmuje ironiczną grę z przypisywanymi jednostce rolami społecznymi, mechanizmami funkcjonowania instytucji sztuki, a także niepokoi widza nieadekwatnością formy i treści językowego zapisu.
Jej twórczość wpisywana jest często w obręb sztuki feministycznej czy postfeministycznej, choć artystka unika tak jednoznacznego przypisania. Tworzy głównie instalacje, fotografie, performance oraz działania czasowo-przestrzenne.
W PÓŁ DROGI – spotkanie z Elżbietą Jabłońską przy 788 kilometrze Wisły. 
W latach 1999 – 2007 artystka realizowała szereg projektów funkcjonujących pod wspólną nazwą działania stołowe. 
Każde z wystąpień miało odmienny charakter nawiązujący do specyfiki miejsca, czasu, a także ogólnie rozumianego kontekstu. 
Początkowo były to jednostkowe działania pod nazwą „Przez żołądek do serca”, których przebieg, użyte akcesoria, a także zawarte treści nawiązywały do stereotypów związanych z postrzeganiem kobiety oraz jej roli w zbiorowości społecznej.
Organizowane przez artystkę akcje około stołowe z czasem ewaluowały w kierunku działań skoncentrowanych na autonomicznych spotkaniach z publicznością, które stały się zasadniczym cel procesu twórczego.
Mieszkając nad Wisłą artystka zdecydowała się na udostępnienie swojej prywatnej przestrzeni artystom (w ramach programu rezydencyjnego W788) oraz odwiedzającej ją publiczności (w trakcie spotkań i pokazów). 
Jako, że dzielenie się stanowi dla niej ważny element współistnienia w zbiorowości artystka zaprasza Państwa do zniknięcia nad Wisłą (projekt Znikając z 2019 roku), ćwiczeń z zaniechania (projekt z roku 2014 roku), a także wspólnego świętowania (projekt Przez żołądek do serca z roku 1999).


111czarnykarzel

Yann Jouette – Yann Goodfaith – tworzy w technologii 3D, wykorzystując ją w pracy przy grach wideo (Ubisoft), reklamach, serialach telewizyjnych. Od 1997 roku jest producentem filmów krótkometrażowych. Najważniejsze dokonania: „The faktory”, „Space feet attack”, „Dog days”, „Berni’s doll”, „Next generation”, „Sirenashow”.
POKAZ FILMÓW ANIMOWANYCH „Space Feet Attack“, „The Factory“, „Sirenashow“, „Bernis’s Doll“.
UCZTA I BŁYSKAWICZNE WARSZTATY ANIMOWANE w technice pikselacji i wycinanki.


111czarnykarzel

Dorota Koczanowicz – dr habilitowany, kulturoznawczyni. Pracuje w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego. Jest autorką książek oraz artykułów dotyczących zagadnień estetycznych, genderowych, sztuki współczesnej i kultury kulinarnej. Była stypendystką John F. Kennedy Institute w Berlinie oraz The Wittgenstein Archives w Bergen. W 2014 roku otrzymała grant NCN-u na badanie relacji pomiędzy jedzeniem i estetyką. Opublikowała: Doświadczenie sztuki, sztuka życia. Wymiary estetyki pragmatycznej (2008), Pozycja smaku. Jedzenie w granicach sztuki (2018); współredagowała: Między estetyzacją a emancypacją. Praktyki artystyczne w przestrzeni publicznej (2010), Between Literature and Somaesthetics: On Richard Shusterman’s Pragmatism (2012), a także Discussing Modernity. A Dialogue with Martin Jay (2013). Publikuje m.in. w „Pracach Kulturoznawczych”, „Kontekstach”, „Performance Research” i „The Monist”.


111czarnykarzel

Anna Królikiewicz – absolwentka ASP Gdańsk z tytułem naukowym profesora, wykładowczyni na uczelniach polskich I zagranicznych. Prowadzi Czwartą Pracownię Rysunku. Zajmuje się rysunkiem i instalacją, scenografią, także pisze. Autorka wielu wystaw indywidualnych, współautorka wielu wystaw zbiorowych w kraju i za granicą. Laureatka wielu nagród rektorskich, stypendystka miasta Sopot oraz Marszałka Województwa, Zasłużona dla Kultury Polskiej.
HONEY OR TAR – instalacja artystyczna.
Praca site specific poświęcona przestrzeniom Pałacu w Ostromecku. Tradycyjne polskie arystokratyczne pałace, w nieuniknionym akcie poddania się trudnemu biegowi historii, przejęte od ich właścicieli podczas komunistycznej nacjonalizacji po II wojnie światowej, zostały przemienione na hotele, ośrodki wczasowe, prywatne i publiczne biura, sierocińce, szkoły, szpitale, PGR-y lub muzea. Są cichym symbolem traumatycznej historii narodowej minionego stulecia, wciąż jakby w stanie hibernacji, z zetlałą pamięcią o przemocy, także tej dokonanej na ich architekturze i dekoracji, ale i śladami swoich złotych, nie pozłoconych czasów. Praktyka dostosowywania ich do nowych funkcji i nowi użytkownicy pozostawili wizualne ślady w ich wyglądzie. „Uczta” jest metaforyczna, na pół jadalna, nie wiadomo, czy bezpieczna, eksponowana w muzealnych gablotach obietnica smaku na wyciągnięcie ręki, którego można doświadczyć przez szybę. Pojęcie pałacu jest niewspółczesne, sentymentalne i bajeczne, ukrywa jednak na mrocznym zapleczu także rozpad, piętra górne i dolne, państwo i służbę, władzę i podporządkowanie, piekło i niebo, smołę i miód.


111czarnykarzel

Robert Kuśmirowski – artysta współczesny, performer, twórca instalacji, obiektów, fotografii, rysunków. W 2004 został nominowany do Paszportów „Polityki”. Brał udział w wystawach w kraju i zagranicą. Miał także wystawy indywidualne, związany jest z Fundacją Galerii Foksal. Nazywany „geniuszem atrapy”, „genialnym imitatorem” ze względu na fakt, że większość jego prac oparta jest na rekonstrukcji i tworzeniu imitacji starych przedmiotów, dokumentów, fotografii.
FOUR-BIDDEN MUSEUM – wystawa w Galerii Miejskiej w BWA w Bydgoszczy, kuratorka: Anda Rottenberg


111mikolejko

Zbigniew Mikołejko – filozof religii, historyk religii, eseista, poeta, pedagog, doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie filozofii. Profesor w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN, członek Akademii Amerykańskiej w Rzymie, wykładowca wielu uczelni. Autor blisko tysiąca publikacji w ośmiu językach.
UCZTA JAKO OBJAWIENIE – wykład


111czarnykarzel

Kamil Milewski – absolwent Wydziału Chemii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Z zamiłowania fotograf specjalizujący się w reportażu i fotografii krajobrazowej. Przygodę z fotografią rozpoczął jeszcze w erze analogowej. Podróżnik, marynarz śródlądowy oraz nadworny fotograf Czarnego Karła. W swojej twórczości kieruje się zasadą Roberta Bressona ”Fotografując staraj się pokazać to czego bez ciebie, nikt by nie zobaczył”.
WYSTAWA fotografii dokumentalnej.


111czarnykarzel

Łukasz Owczarzak – absolwent Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, gdzie ukończył studia magisterskie z geologii. Pracując jako geolog odkrył potrzebę rejestrowania swoich obserwacji kamerą.
Jego pierwsze fotografie były związane z przyrodą. Kolejnym etapem jego drogi artystycznej były zdjęcia studyjne. Najbardziej interesuje się fotografią konceptualną, portretem i abstrakcją. Poza fotografią zajmuje się filmem i projektowaniem.
FESTUM – instalacja fotograficzna.


111pleszynski

Grzegorz Pleszyński – artysta i pedagog, zajmuje się takimi dziedzinami sztuki, jak malarstwo, rysunek, performance, instalacja, video art i muzyka (wydał 8 płyt). Twórca akcji o charakterze społecznym (Antydepresyjna Szkoła, Antydepresyjne Miasto), pracował z osadzonymi, z dziećmi, z ludźmi niepełnosprawnymi. Brał udział w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych m. in. w Australii, w Niemczech, Rosji, we Włoszech.
KONCERT NA 2 TRĄBY I WYSTAWA W WIRTUALNEJ GALERII – koncert inspirowany barwami i dźwiękami Afryki. Artysta łączy dźwięki z obrazami inspirowanymi jego wystawą w Angoli w Afryce. Pleszyński pisze:
„…. tylko słuchałem…. chłonąłem dźwięki…. rozmowy na rybnym targu ….. pędzące samochody….. szumiące fale błękitno-szarego Atlantyku….
….. tylko patrzyłem…… feeria barw kobiecych sukien…. .szarość lasu baobabów…. erozje żółtego wybrzeża…. okręty wyrzucone na piaszczysty brzeg……. czarne twarze …..czerwień śmiejących się ust….. promieniujące białka oczu jak uliczne latarnie….. czarne źrenice jak źródła…. 
….. tylko powierzchnia…. jak skóra… skóra Afryki…. skóra świata….. drży…..
……teraz maluję obrazy, a drżenie pojawia się w postaci strun ściekającej farby…… kolor staje się dźwiękiem….  niepokojem…..świat się rozpada…”.


111czarnykarzel

Izabela Plucińska – reżyserka filmów animowanych. Absolwentką Animacji Filmowej w Szkole Filmowej w Łodzi, Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi oraz Wyższej Szkoły Filmowej w Poczdamie. Wypracowała własną technikę tworzenia filmów animowanych: filmuje figurki, które sama wykonuje z gliny i plasteliny. Dzięki opracowanemu, specjalnemu sposobowi animowania, reżyserce udaje się osiągać efekt płynnego przenikania barw i wręcz „malowania” plasteliną.[Jej film Jam Session  zdobył wiele międzynarodowych nagród, między innymi Srebrnego Niedźwiedzia na festiwalu Berlinie. Wykłada na Akademii Sztuki w Szczecinie.
POKAZ FILMÓW ANIMOWANYCH „Afternoon“, „Jam Seession“, „Sex dla opornych“, „Portret Suzanne“, „Abend“.
UCZTA I BŁYSKAWICZNE WARSZTATY ANIMOWANE w technice pikselacji i wycinanki.


111anda

Anda Rottenberg – ukończyła historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Działalność krytyczna od roku 1966. Artykuły i eseje publikowane w większości języków europejskich oraz japońskim i koreańskim; książki m.in. Sztuka w Polsce 1945-2005 (2005); Przeciąg – teksty o polskiej sztuce lat 80 (2009); Proszę bardzo, 2009; Już trudno (wywiad Doroty Jareckiej) 2014; Berlińska depresja, 2017; Lista, 2019; liczne monografie i albumy o twórcach polskich i zagranicznych.
Od roku 1980 kuratorka i współkuratorka około stu wystaw polskich i międzynarodowych, m.in. I Kwanju Biennale, Korea Pd.; Aspects-Positions 1949-1999, 50 Years of Art in Middle Europe (Vienna-Budapest-Barcelona-Birmingham 2000); L’Autre Moitie de l’Europe (Galerie Nationale du Jeu de Paume 2000/2001, Paris); Where is Abel, Thy Brother, Galeria Zachęta, Warszawa, 1995; Forgetting, Weseburg Museum, Bremen, 2000; Continental Breakfast, Belgrad 2004; Warszawa/Moskwa-Moskwa/Warszawa, Galeria Zachęta Warszawa/Tretiakowskaya Gallery Moskwa, 2004/2005; Obok. Polska-Niemcy, 1000 lat historii w sztuce, Martin-Gropius-Bau, Berlin, 2011; Void, Nowy Sącz, 2012; UNI/JA-UNI/ON, Lublin 2013; Postęp i higiena, Galeria Zachęta, Warszawa, 2014/2015; Perspektywa wieku dojrzewania, Muzeum Śląskie, Katowice, 2018
Komisarz Pawilonu Polskiego na Biennale Sztuki w Wenecji 1993 – 2001; kurator polskiego udziału w Biennale Sao Paulo 1997; 2001; 2004; 2008
Praca naukowa w Instytucie Sztuki PAN 1973-1986. Założycielka m.in. Fundacji EGIT (1986), Soros Center of Contemporary Art, Warszawa (1992), Fundacji Instytut Promocji Sztuki (1995). Dyrektorka Zachety – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie (1993-2001), Przewodnicząca Rady Programowej i Dyrektor Programowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (2005-2007).
Praca dydaktyczna na Uniwersytecie Jagiellońskim, Uniwersytecie Warszawskim oraz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Gościnnie: Bard College, USA; Aalto University, Helsinki, Kunstakademie, Monachium.
Członkini Zarządu Fundacji Manifesta 1; Członkini Komisji Selecyjnej na Dyrektora Documenta 12. Członek międzynarodowych stowarzyszeń AICA, CIMAM, IKT.
Fellow Wissenschaftkolleg zu Berlin 2015/2016
Aktualnie działa jako niezależna autorka i kuratorka.
Od 2012 roku prowadzi autorską audycję Andymateria w radiu TOK FM.
Od roku 2017 szefowa działu kultury w „Vogue.pl”.


111balka

Wiola Sowa – doktor sztuk filmowych, reżyserka filmów animowanych, graficzka, ilustratorka książek i opowiadań dla dzieci. Absolwentka ASP w Krakowie i PWSFTviT w Łodzi. Wykładowczyni w Instytucie Sztuki Mediów UP w Krakowie. Reżyser filmów animowanych, filmów mixed media i VR. Dwukrotna laureatka Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stypendium Miasta Krakowa i Stypendium Goethe Institut w Berlinie. Za swoje filmy otrzymała ponad dwadzieścia nagród na festiwalach, m.in. Srebrnego Smoka, Srebrnego Lajkonika i nagrodę FIPRESCI dla najlepszego filmu animowanego na Krakowskim Festiwalu Filmowym.
Filmografia:
Wielka Księga Uczuć – tęsknota – reżyseria, film animowany, 2020
XOXO pocałunki i uściski – scenariusz, reżyseria, film animowany, 2016
Endblum – found footage, reżyseria, realizacja, 2014
nicht farbe – reżyseria, realizacja – film fabularno – animowany, 2012
niebiescy artyści tworzą sztukę – reżyseria, realizacja, animacja dla dzieci, 2012
Stworzenie światła – witraże Adama Stalony Dobrzańskiego – reżyseria, realizacja,
animacja dokumentalna, 2011
Opiekujemy się zabytkami – realizacja części animowanej, animowano-fabularny, 2011
Refreny – reżyseria, realizacja, film animowany – debiut profesjonalny, 2007
Miasto Kraków – spot animowany, reżyseria, realizacja, 2005
Pomiędzy nami – reżyseria, realizacja, film animowany – praca dyplomowa, 2000
POKAZ FILMÓW ANIMOWANYCH „Refreny“, „Endblum“, „XOXO“.


111taborska

Agnieszka Taborska – pisarka, historyczka sztuki i romanistka. Wydała między innymi Senny żywot Leonory de la Cruz (przetłumaczony na angielski i francuski). Jej bajki dla dorosłych i dzieci ukazały się w Polsce, Niemczech, Japonii i Korei. Dzieli swój czas między Warszawę i Providence (USA), gdzie w Rhode Island School of Design wykłada historię sztuki.
CO I JAK JEŚĆ
Z książki: Świat zwariował. Poradnik surrealistyczny jak przeżyć
Wymyślaj przepisy sprzeczne z zasadami książek kucharskich. Jak czarownica w magicznym kotle, mieszaj słodycz, sól, gorycz i kwas. Z gotowania czyń performance. Przywiązuj wagę do wyglądu potraw: niech się prezentują równie zaskakująco, jak surrealistyczne stroje! Jeżeli smak zawiedzie, pociechą będzie uczta dla oka. Rób z dań dzieła sztuki.


111toeplitz

Kasper T. Toeplitz – francuski muzyk polskiego pochodzenia. Mieszka w Paryżu. Kompozytor i basista działający w przestrzeniach muzyki współczesnej, eksperymentalnej elektroniki, live-electronics, noise’u i tańca. Gra na specjalnie dla niego skonstruowanym baskomputerze.
AMAS koncert muzyki elektronicznej, immersja elektroniczna.


111czarnykarzel

Arkadiusz Wojtasiewicz – fotoreporter i fotograf, z wieloletnim doświadczeniem w fotoreportażu, zdobywca wielu nagród w konkursach fotografii prasowej (BZ WBK Press Photo, Grand Press Photo, Regional Press Photo, Wielki Błękit). Jego prace brały udział w licznych wystawach grupowych oraz indywidualnych. Przez lata współpracował z największą agencją fotograficzną w Polsce – Agencja Gazeta. Jego prace publikowano w popularnych tytułach prasowych tj. Gazeta Wyborcza, Duży Format, Newsweek, National Geographic, Avanti, LOGO. Obecnie współpracuje z Polska Press. Angażuje się w liczne projekty fotograficzne, jak i filmowe. Nieustannie poszerza obszar działalności. Od lat pasjonuje się fotografią podwodną.
WYSTAWA fotografii dokumentalnych.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury,
uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa . zgodnie z art. 80 ust I ustawy z dnia 19 listopada 2009r o grach hazardowych

oko2020_banner_kp

 


ORGANIZATOR

fundacjaczarnykarzel

..PARTNER GŁÓWNY

oko2019-logo-partner-glowny

..WSPÓŁFINANSOWANIE

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

oko2019-logo-wspolfinansowanie

.WSPÓŁPRACA

oko2019-logo-wspolpraca

..

0logo-unijne1

Wydarzenie jest współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020.

Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies. W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności".